ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ

Τετάρτη 05th, Δεκέμβριος 2018 / 12:26 Εχει γραφτεί απο
ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ

Δίαιτα και γιορτές είναι έννοιες ασύμβατες και μάλλον συγκρούονται αυτές τις μέρες. Μιλάμε για την περίοδο των Χριστουγέννων, που διατροφικά είναι ίσως η πιο δύσκολη εποχή του χρόνου. Βλέπετε, δεν είναι μόνο οι μέρες εκείνες αλλά και όλες οι ονομαστικές γιορτές και όλο το εορταστικό κλίμα που… μας αποσυντονίζει.

Όσο μεγαλώνουμε τόσο λιγότερο θέλουμε να σπαταλάμε την ενέργειά μας σε πράγματα που δεν αξίζουν. Θεωρώ λοιπόν ότι δεν αξίζει η ανησυχία για τη συνταγή με το βούτυρο ή για το λιπαρό dressing στη σαλάτα, δεν έχουν σημασία οι 200 παραπάνω θερμίδες που καταναλώσαμε γιατί φάγαμε διαφορετικά ή εκείνο το γλυκό που δεν καταφέραμε να του αντισταθούμε. Μεγαλώνουμε και έχουμε ανάγκη να δούμε τα ουσιαστικά. Ουσιαστικό είναι, να μάθουμε να απολαμβάνουμε! Να απολαμβάνουμε την παρέα, τις κουβέντες, τη ζεστασιά των εορτών και, φυσικά…. το φαγητό!

Έτσι, λοιπόν, καθώς μπαίνουμε στην περίοδο των γιορτών για να υποδεχτούμε το 2019, εύχομαι: Να απολαύσουμε τις γιορτές, με τη γνώση ότι το φαγητό δεν είναι «εχθρός». Να βιώσουμε ότι το να φροντίζουμε τον εαυτό μας είναι ένα ζωτικό κομμάτι της ζωής μας, της καθημερινότητάς μας και οι γιορτές είναι μια εξαιρετική περίοδος για να το εξασκήσουμε.

Δοκιμάστε την παρακάτω λίστα στις γιορτές αλλά να είναι οδηγός σας και για όλο το χρόνο!

Κάντε συνειδητές επιλογές

Θα υπάρξουν φορές κατά τη διάρκεια των γιορτών, όπου θα έχετε μπροστά σας τεράστια τραπέζια γεμάτα φαγητό. Τώρα θυμηθείτε… έχετε την άδεια να φάτε, ό,τι και όσο θέλετε! Ωστόσο, αυτή τη φορά, σταματήστε ένα δευτερόλεπτο πριν πάρετε το πιρούνι και ρωτήστε τον εαυτό σας: «Θέλω πραγματικά να το φάω αυτό; Το χρειάζομαι; Είναι κάτι που θα ικανοποιήσει τη γεύση μου ή το τρώω απλά επειδή είναι εκεί;». Απαντήστε. Και κάνετε ό,τι σας πεις. Αν το φάτε, φροντίστε να το γευτείτε και να το απολαύσετε, αν το αφήσετε είναι εντάξει.

Βάλτε τα όρια σας

Μερικές φορές οι φίλοι μας και κυρίως οι συγγενείς μας πιέζουν να φάμε… με καλή πρόθεση. Παρόλα αυτά, υπάρχουν φορές που δε θέλουμε… αλλά τρώμε για να μην γίνουμε αγενείς. Το αποτέλεσμα; Αναγκαζόμαστε να καταναλώσουμε φαγητό που διαφορετικά δεν θα τρώγαμε. Δεν «ακούτε» την ανάγκη σας, για να ικανοποιήσετε τους άλλους. Πόσες φορές και σε πόσα διαφορετικά πλαίσια άραγε συμβαίνει αυτό; Σκεφθείτε το… Σταματήστε. Δοκιμάστε να πιάσετε τρυφερά το χέρι που σας προσφέρει το φαγητό, και με ήρεμο τόνο να πείτε: «όχι τώρα, ίσως αργότερα». Τι θα γίνει; Ίσως τίποτα και ίσως πολλά. Το θέμα όμως είναι ότι εσείς σεβαστήκατε τη δική σας ανάγκη και καταφέρατε να βάλετε όρια. Μαγικό!

Θυμηθείτε ότι το να παραφάτε δεν σημαίνει κάτι τρομερό

Ας το συμφωνήσουμε: το φαγητό είναι αθώο. Σημαίνει, δεν είναι καλό αν το φάτε – δεν είναι κακό αν το φάτε. Τρώτε μόνο. Αλλά ας υποθέσουμε ότι τα πράγματα δεν κυλούν όπως τα έχετε σχεδιάσει αλλά αντίθετα. Ας πούμε υπάρχουν πολλά σνακ χωρίς νόημα ή τρώτε γλυκά ή πίνετε παραπάνω ή το έχετε παρακάνει για διάφορους λόγους (που σίγουρα υπάρχουν) όπως για να μην πετάξετε φαγητό ή γιατί μόνο στις γιορτές τρώμε μελομακάρονα ή γιατί έτσι… συμβαίνει. Σταματήστε να κρίνετε και να κοπανάτε τον εαυτό σας. Σταματήστε να σας μιλάτε άσχημα. Είναι μια κατάσταση, δεν είστε εσείς. Λάθη συμβαίνουν. Αν όμως μείνετε εστιασμένοι στο λάθος, αυτό σας αποδυναμώνει. Το σημαντικό είναι να προχωρήσετε. Για να προχωρήσετε, χρειάζεται να είστε δυνατοί και η κριτική δεν σας ενδυναμώνει. Ας το συμφωνήσουμε λοιπόν ότι, ίσως, να πάρετε κάποια κιλά στις γιορτές, αλλά οι τύψεις και οι ενοχές σίγουρα δε θα σας ελαφρύνουν.

Εν τέλει… έχετε το δικαίωμα να απολαύσετε τις γιορτές! Οπότε, σταματήστε τη δίαιτα

Νιώστε ευγνώμονες για όλα όσα έχετε στη ζωή σας. Εστιάστε στις νίκες σας, σε αυτά που έχετε πετύχει και σας έχουν κάνει να νιώθετε περήφανοι. Εστιάστε στα αγαπημένα πρόσωπα που έχετε γύρω σας. Αυτή η οπτική των πραγμάτων βοηθάει να ανεβαίνει το ηθικό σας, η θέληση σας για δράση και η ικανότητα σας να πάρετε τη ζωή σας στα χέρια σας. Ας αναλάβετε την ευθύνη σας λοιπόν ! Αυτό είναι το ζητούμενο.

Για φέτος, λοιπόν, έχω να δώσω μια συμβουλή-ευχή σε όλους: Σταματήστε!

Σταματήστε να ανησυχείτε, σταματήστε να μετράτε τις μπουκιές σας, σταματήστε να κόβετε τις θερμίδες, σταματήστε να δίνετε δικαιολογίες, σταματήστε να ξεχωρίζετε τα τρόφιμα σε «καλά» και «κακά», σταματήστε να δίνετε τόσο πολύ αρνητική προσοχή στο φαγητό. Αυτό που λέω είναι να σταματήσετε. Τότε υπάρχει χώρος να δείτε τι πραγματικά υπάρχει. Να νιώσετε ευγνωμοσύνη που βρίσκεστε μπροστά σε ένα τραπέζι γεμάτο φαγητό, περιτριγυρισμένο με ανθρώπους που εκτιμάτε και σας εκτιμούν.

 

 

 

ΚΑΛΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΓΕΜΑΤΕΣ

ΕΛΠΙΔΕΣ ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΑ

ΜΟΡΑΡΗΣ Κ.ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

 

 

 

 

 

Εμμανουήλ Κ. Μοράρη

Σχετικα με τον συντάκτη

Εμμανουήλ Μοράρης, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Απόφοιτος του τμήματος Διατροφής & Διαιτολογίας του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης με ειδικεύσεις στα αντικείμενα: Διατροφή και εγκυμοσύνη, Διατροφή και αθλητισμός.

Δείτει ολα τα αρθρα απο Εμμανουήλ Κ. Μοράρη
To top ↑