Διαιτητικές συστάσεις για την πρόληψη του μεταβολικού συνδρόμου

Κυριακή 11th, Οκτώβριος 2015 / 10:28 Εχει γραφτεί απο
από το ΓΡΑΦΟΥΝ
Διαιτητικές συστάσεις για την πρόληψη του μεταβολικού συνδρόμου

Το μεταβολικό σύνδρομο ορίζεται ως ένα σύνολο από αλληλοσχετιζόμενους παράγοντες κινδύνου, οι οποίοι έχουν μεταβολική προέλευση και οι οποίοι φαίνεται ότι προωθούν άμεσα την ανάπτυξη καρδιαγγειακής νόσου και τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη τύπου ΙΙ. Ο ίδιος ο οργανισμός αναγνωρίζει έναν ακόμα συνδυασμό καταστάσεων, τους θεμελιώδεις παράγοντες κινδύνου, οι οποίοι θεωρούνται οι κινητήριες δυνάμεις που προκαλούν τους μεταβολικούς παράγοντες κινδύνου. Πιο συγκεκριμένα ως θεμελιώδεις παράγοντες κινδύνου θεωρούνται η κεντρική παχυσαρκία, η ινσουλινοαντίσταση και άμεσα συσχετιζόμενες καταστάσεις μπορεί να αποτελούν η καθιστική ζωή ή η μειωμένη φυσική δραστηριότητα, το γήρας και οι ορμονικές διαταραχές. Ενώ αντίστοιχα με τον όρο μεταβολικοί παράγοντες κινδύνου ονομάζονται αυτοί που άμεσα επηρεάζουν την εμφάνιση αθηροσκλήρωσης, όπως η υπέρταση, η δυσλιπιδαιμία και τα αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα.
Τόσο η αυξημένη άσκηση όσο και η μείωση της πρόσληψης τροφής ακόμα με ή χωρίς μείωση του βάρους οδηγούν σε αύξηση της ευαισθησίας των ιστών στην ινσουλίνη. Αυτό είναι και το ζητούμενο στο μεταβολικό σύνδρομο, που σήμερα εξαιτίας της άφθονης και αυξημένης ενεργειακής τροφής αλλά και της ακινησίας , τόσο ο διαβήτης όσο και το μεταβολικό σύνδρομο αυξάνονται καθημερινά σε ποσοστό επί του γενικού πληθυσμού.
Όλα τα λίπη εκτός των ω-3 λιπαρών οξέων έχουν συνδεθεί με αύξηση της ινσουλινοαντίστασης, ιδίως τα κορεσμένα ζωικά λίπη. Βελτίωση επίσης παρατηρείται και με την κατανάλωση ελαιολάδου καθώς βοηθά στην αύξηση των επιπέδων της HDL-χοληστερόλης.
Επίσης όλα τα ιχθυέλαια είναι πλούσια σε πολυακόρεστα λίπη που είναι φυσικά η υγιεινή μορφή λίπους για πάσχοντες από μεταβολικό σύνδρομο και όχι μόνο, μιας και δεν αυξάνουν τη χοληστερόλη αλλά αντίθετα βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ. Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα διακρίνονται σε: ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα και είναι χρήσιμα και απαραίτητα για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της πηκτικότητας του αίματος, την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, τη ρύθμιση της θερμοκρασίας. Τα ω-3 λιπαρά είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου στα παιδιά. Καλές πηγές είναι τα παχιά και λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες, το σκουμπρί, ο σολομός και ο φρέσκος τόνος.

,
Εμμανουήλ Κ. Μοράρη

Σχετικα με τον συντάκτη

Εμμανουήλ Μοράρης, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Απόφοιτος του τμήματος Διατροφής & Διαιτολογίας του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης με ειδικεύσεις στα αντικείμενα: Διατροφή και εγκυμοσύνη, Διατροφή και αθλητισμός.

Δείτει ολα τα αρθρα απο Εμμανουήλ Κ. Μοράρη
To top ↑